maanantai 5. syyskuuta 2011

Here we go again

Tulihan sitä vietettyä kesä poissa Rauhalan blogista. Välillä mietin koko blogin kuoppaamista kun on ottanut koko talo niin päähän. Päätin kuitenkin jatkaa. Kuten päätimme jatkaa myös taloprojektia :D Tosin, piirustukset ja kaikki on tehty uusiksi ja nyt on oikeasti hyvä fiilis juttujen suhteen. Ehkä tämä asioiden venyminen on ollut tarkoitettua, että tämä viimeisen versio visioituu arkkitehtimme mieleen ja saamme itse vähän laannutettua fiiliksiämme ja mietittyä kunnolla ilman kiirettä ja stressiä.

Kesän kohokohta oli meidän häämme. Ai vitsi ne olivat ihanat juhlat! Postaan niistä myöhemmin joko enemmän kerrallaan tai palasia.

Aloitetaan tämä "uusi aikakausi" Neiti Jiin 3 v synttärikuulumisilla. Tänään on hänen varsinainen syntymäpäivänsä, mutta juhlia vietettiin eilen. Ajattelimme, että pidetään yhdet kunnon juhlat eikä jaotella useammalle päivää. Pieni tupa olikin täynnä väkeä. Hirmuinen leipominen pari päivää ennen ja eilen. Onneksi kukaan ei saapunut hirmu aikaisiin, niin ehti mopata vielä pixxan teon jäljiltä jauhoisen lattian ja vetää viimeisen pellin uunista.

Neiti oli toivonut jo kauan sitten prinsessakakkua. Tai ennemminkin barbikakkua, jonka näki KakkuHelmen blogia selaillessani ja hääkakkuun ideoita etsiessäni.
Tämmöinen siitä sitten tuli.

 Pohjalla 2 x 25 cm 1 x 12 cm irtopohjavuoalla tehdyt peruskakkupohjat. Täytteenä vaniljakreemiä ja mansikka-banaani-survosta (400 g mansikoita 1 banaani) parilla liivatteella jämäköitettynä. En pidä liian makeista täytekakuista ja tämä täyte oli mielestäni juuri riittävän makea ja riittävästi mehevyyttä. Kakkujen kerrokset erottuvat marsipaanin alta. Seuraavan kerran kun moiseen kakkuun ryhdyn, tiedän tehdä kakkujen reunoista tasaisemmat. Olin ensin laittamassa kokonaista barbia järkkypitkine jalkoineen, mutta onneksi sain edellisenä iltana vinkkiä katkaista jalata. Tai päädyin loppujen lopuksi katkaisemaan koko torson. Tällä 90-luvulla koulutyöhöni hankkimani barbin vartalossa oli sellainen "sauma", josta alaosa kiinnittyi kumilenksulla yläosaan, joten katkaisuhoito oli helppoa siitä. Tosin barbi näyttää hiukan uponneelta.
Marsipaanina oli kahta eri merkkistä. Valkoinen oli jotain kotimaista ja huomattavasti helpompi kaulita kuin DrOetkerin vaaleanpunainen marsipaani. Meinasi tulla hiki päälle sitä kauliessa. Yksi pötkö ei olisi riittänyt koko mekkoon ja oli tehtävä muutos suunnitelmaan ja tehdä mekon taakse keskellekin valkoinen alue ja reunustaa se kukilla. Pinnalle helmiäissuihketta ja valmista tuli.
Tarjolla oli myös kahdenlaisia muffinsseja. Keskellä suklaisia minimuffinsseja (ihan perus reseptillä suklarouheen kera) ja alla iki-ihania mustikka-valkosuklaamuffinsseja. Suklaamuffareihin lisäsin pilkottuna tummaa leivontasuklaata, jota en enää käytä. Se maistuu ihan taloussuklaalle. Ihan kuin ravintoloissa käytettävä teollisuusrommi maistuu teollisuusrommille ja on kaukana kunnon rommista. Mustikka-valkosuklaamuffinssien tomusokerikoristelu meni vituralleen kun Ikean siivilä teki lakon eikä ne siivekkeet suostuneet liikkua. Suklaamuffareiden päälle marsipaanikoristeet. Osassa kukkaisa ja osassa violetteja helmiäisellä koristeltuja perhosia. Ostin tuon ihanan peltisen kerrosvadin Countru Whiten muuttomyynnistä hääbuffaamme. Sen jälkkäripöytä onnistui yli odotusten! Itselläni ei ole yhtään kuvaa siitä, mutta kyselyt käynnissä ja pakko laittaa kun saan!

Ostin Accessorizen alennuksesta loppukesästä söpöjä pilkullisia muffinssivuokia. Niiden raikkaat värit kyllä muuttuivat odotettua enemmän rasvan vuoksi. Paketin normaali hinta 12,50€ ihan riistoa. 25 kpl pieniä ja 25 kpl isompia vuokia, pieni pursotin ja pari reseptiä paketissa. Onneksi en maksanut täyttä hintaa kahdesta paketista.
Tiikerikakku mansikkatomusokerikuorrutuksella ja alla pieni luontaisesti gluteeniton perhoskakku, joka toimi hyvänä kynttiläkakkuna. Pöytäliinana mikäpäs muukaan kuin prinsessaliina :D
 Perus keksit tekivät pikkuisille hyvin kauppansa ja oli ensimmäinen tarjoiluastia, joka tyhjeni.
Lopuksi vielä mamin rakaasta 3 v neitokaisesta kuva. Neiti sai valita ylleen ihan minkä mekon halusi. Hän halusi häissämme pidetyn morsiusneitomekkonsa.

(Jos joku osaa neuvoa, miten nuo kuvien ympärille tulevat laatikot saa pois, niin please tell me! Muokatessa niitä ei näy ja tunkevat mukaan selatessa.)

tiistai 17. toukokuuta 2011

Hello web world!

Hiljaiseloa on vietetty netin suhteen mutta ei muuten. Hirmu härdelli päällä ja paljon asioita tekeillään - eli normi tilanne. Vaikka kirjoitankin tätä ihan pienimuotoisesti, meinasi tulla tympiintyminen tämän suhteen kun kotikin tympi. On veivattu myydä-ostaa-laajentaa-kiekkoa taas suuntaan ja toiseen. Saatiin uusi suunnitelma laajennuksellekin. Parempi :) Tekis mieli välillä alkaa elämäntapaintiaaniksi maalle vanhaan isoon taloon, elää hyötypuutarhasta mahdollisimman paljon ja pitää omaa pikku puotia elannoksi. Mutta joo, ei ehkä kuitenkaan.

Pientä piristystä kotiin sai olkkarin typerien raitatapettien irti repiminen, uudet verhot ja hiukkasen pikku päivitystä muutamaan nurkkaan.
Okkkarista löytyy tälläinen nurkka. Älkää nyt kuitenkaan kuvitelkokaan, että meillä noin "seesteisen" fiilliksen saa ihan koko tuvassa :D

Neiti Jiin vappupallo ja taustalla olkkarin uudet verhot.

Neiti J tietää myös, mikä on paras tyyli pitää aurinkolaseja. Ja niitähän ei saanut korjata väärin ("älä koojaa niitä väädin!") Kirppunen on oppinut kävelemään! Ihanaa! Ehkä pikkuinen ei ole enään niin mamitakiainen. Leikkiminenkin on alkanut kiinnostaa eri tavalla. Vauvat ovat ihania, mutta kyllä nämä taaperot ovat vielä ihanampia.



Heitetään tähän pikaterveisten loppuun yksi tehty takki.

Niin ja häistähän on pakko jotain sanoa. Keskiviikkona menen ensimmäisille hääpukukokeiluille. Siihen mulla ei ole juurikaan ollut intoa. Tiedän mitä haluan, enkä halua käyttää siihen eniten aikaa ja rahaa, vaikka tärkeä onkin. Kampaajaa etsitään, ohjelmaa mietitään, menu alkaa olla valmiina (tulee vähän erilaisempi kuin tavallisesti :D), hääkakun tekijä on, hauska idea toteutukseen hakusessa. Paljon puuttuu, mutta kyllä niistää vielä hyvät kemut tulee!

lauantai 9. huhtikuuta 2011

Millainen minä olen?

Jostain eksyin Namasten pienelle persoonallisuustestisivustolle ja tekaisin testin.
Tehokas suorittaja -oli tulos. Aika osuva. Osa tutuistani varmaan naureskelisivat noille jutuille, kun tietävät, mitä kaikkea olen tehnyt tai mitä tekeillä :) Aina enemmän kuin yksi tai kaksi juttua samaan aikaan.

Isäntä sai tulokseksi Tutkiva asiantuntija. Sekin pitää yllättävän hyvin paikkaansa. Muutama lause osui kovastikin oikeaan. "He ovat taitavia keskustelijoita ja hyviä puolustamaan erilaisia näkökulmia, mutta saattavat joskus myös ärsyttää ja haastaa ihmisiä tahallaan silkasta väittelynhalusta tai älyllisestä ylemmyydentunnosta." Isäntää kiinnostaa joskus analysoida jotain ja mua alkaa ärsyttää jahkailu ja mun mielestäni pitäisi mennä suoraan vaan eikä turhia miettiä. Jokunen kinakin näissä merkeissä on joskus käyty... :D


Meidän piti tänään aloittaa olkkarin tapettien repiminen. Jäi huomiselle kun minun vatsani on ollut kipeä jo kaksi päivää. Toivottavasti huomenna ok ja pääsee täydellä teholla laittamaan olkkaria uuteen ulkoasuun.

keskiviikko 6. huhtikuuta 2011

Minipoppoo tsekattu ja...

Eilen kävimme tutustumassa Konalassa olevaan uuteen lastenvaatekirppariin, Minipoppooseen. 34 € ja jokunen sentti meni rahaa näihin:
Kirppuselle nahkasandaalit 2 €.
 Ihka uudet askartelusakset 2,20 €
 H&M paita 1 €
 Hame 1,50 €


 Söpöt farkut 4 €
 Legon mekko 3 €
 Hupparimekko 2 €
 Linnanneitopuku 4 €
 Legginsit 1 €
 Kirppuselle pipa 1 €
 Disricksonin ihan priima sadetakki 5 €
Ihan priimaa nämäkin, kurahousut 3 €

Ei mitään käytön jälkiä tässäkään. 3,50 € vuorellinen sadetakki.
Paikan käytävät olivat hiukan ahtaat, mutta paikka oli siisti. Mukavaa plussaa lastenhoitohuone, leikkipaikka ja muutama pöytä, jossa odoteltiin bussia ja syötiin viereisestä kaupasta haettuja eväitä. Aikovat kuulemma pientä kahvilaa siihen. Ahdasta tulee kyllä vaikka ajatus onkin kiva.

Neiti J istuu sylissä ja piirtää, Kirppunen nukkuu. Onneksi. On ollut sellainenkin vinkujen ja marinoiden aamupäivä. Flunssa uhkaa pukata päälle, ulkona sataa eikä nyt hirmuisesti hotsita ulos lähteä. Pakko pian mennä, että koiratkin saavat ulkoilua. Olen pari päivää yksin niin on hoidettava ulkoilutkin elukat huomioiden.

Näitä kotijuttujakin vähän... Ei me tätä nyt sitten myydäkään. Ollaan sen verran monta taloa käyty katsomassa ja yhtä monta kertaa petytty. Me saadaan tästä paljon parempi ja enemmän kivoja lisätiloja. Pitää nyt vaan tsempata ja koittaa kestää ja jaksaa. Ilmoitin, että ensi viikonloppuna lähtee olkkarista nämä typerät raitatapetit pois.

Laitetaampas nyt vähän näitä suunnitelmia näkyviin:
Tuosta siis ihan vasemmalla oleva on vanhaa olemassa olevaa. Vasemmalla näkyvä lasitettu osuus on nyt kuistia ja siihen haluan vanhanaikaisen tyyppisen lasiverannan, josta tulee eteinen. Pääoven oikealla puolella on uusin lisäys, parveke. Tästä tykkään hirmuisesti. Nytkin on ollut ihana juoda terdellä kaffia ja kesäiltaisin illallistettu siinä. Samoin myös olkkari kasvaa kesäisin suuremmaksi. Keskellä olevat kaksi ikkunaa ovat meidän makkarimme ja oikealla kodinhoitohuone sekä ihan oikealla toinen sisäänkäynti (tai itseasiassa kolmas).

Vasen osio on siis olemassa olevaa. Keittiöstä en saa mieleistäni saarekkeineen. Sen ideointi onkin pahasti käymistilassa ollut pitkään. Pitänee pyytää ammattilaista, kun en keksi hormin vuoksi, miten saisin mahdollisimman paljon pöytätilaa ja kompaktin toimivaksi. Nykyisestä ainoasta makkarista tulee tv-huone. Laajennusosaan 3 makkaria, khh, kylppäri ammeella.


Alakertaan on siis jo tehty tuo saunaosasto. Tuossa, missä on biovessa, on nyt mun kodinhoitohuoneeni. Keskelle tulee japanilaistunnelmainen kuntosali isännälle, keskelle mm. viinikaappi. Vintille on mahkuja rakentaa avara iso esim peli- ja hengailutila ja mulle pihatupa.
Ulkonäöllisesti ei ole ihan sitä mun pitsihuvilatyyliä. Ensimmäinen ajatus oli laajentaa ylöspäin, jolloin olisin saanut mansardikaton. Riskinä oli vanhojen rakenteiden mahdollinen kestämättömyys.
Tykkään asuinkerroksen ajatuksesta "sosiaalinen" puoli ja "yksityinen" puoli sekä siitä, että on kunnon erillinen saunaosasto, jonka ovesta pääsee omalle terassilleen, johon tulee muurattu kesäkeittiö. Mietittiin kovasti kolmen ja neljän makkarin välillä. Ylös saadaan lisää makkareita, tai sinne ei kannata seiniä tehdä kun ei ihan kokonaan ole täyskorkea, mutta aika magee tila olisi, kun lapset ovat isompia.

Let's see what happens...


lauantai 26. maaliskuuta 2011

Ratkaisuja

Juu'u. Rauhalan tila läks myyntiin. Maanantaina tulee tarkistusmittaajamies ja sitten parit listat paikallee, ISO siivous myyntikuvia varten ja esittelyrumba. Toivottavasti menis nopsaan. Asuntoesittelyissä on jo useissa käyty, huomenna jatketaan, netti-ilmoituksia tutkitaan jatkuvasti. Saas nähdä, mihin elämä heittää ;) Jännityksellä kohti uusia seikkailuita! Uudessa kodissa täytyy olla TILAA! Kiva piha, jonne pääsen toteuttamaan pari visiota. Napsin viime kesänä Englantilaisista puutarhoista ideakuvia. Tässä ihana paikka, jota ihan tuskin saan omaan pihaan. Paikkana Highclere Castle. Voin suositella, jos hyviä matkapaikkoja mietitte. Kiva myymäläkin, jossa hyvän hintaisia puutarhajuttuja. Sellaisia hiukan vanhahtavia.
Tässä makupaloja Highclere castlen puutarhoista:

Siinäpä sitä onkin tavoitetta. Etenkin meikäläiselle, jonka kukanhoitotaidot ovat aika alkelliset :D

Toukokuun tytön -blogista näin äsken linkin GAPin verkkokauppaan ja tilasin sieltä saman tien nämä:
Ja
On harmittanut suuresti, kun viime elokuisen Englannin reissun aikana ostamani GAP-huppari on mystisesti kadonnut. Kai se jostain esiin tulee, vaikka olen muka joka paikasta etsinyt. Grr.

Sain myös Fabricwormista ison kansan uusia ihania kankaita. Nyt vaan tuntuu, etten ehdi ommella. Tämän päivän synttärijuhlaneitokaiselle nimikoidun tossupussin ja tilauksesta pikkutytölle kassin ja yhden takin sain nappeja vaille valmiiksi. Pitäisi päästä hakemaan vuorikankaita lisää, niin saisi takkeja valmiiksikin.

tiistai 15. maaliskuuta 2011

Soutamista ja huopaamista

Tässä ensi alkuun pari kevättakkia, jotka tein tulevien omistajien toiveiden mukaisesti.
 
 Tässä keltavihreässä takissa saa hupun auki.

Kävimme parissa asuntoesittelyssä taas hakemassa lisämotivaatiota laajennukseen. Ihan järkyttävää, miten ihmiset asuvat! Yhdessä haisi niin kissankusi, että ihan pisti silmiä. Hiintaa kuitenkin lähemmäs 300 t€. Kiinteistövälittäjä hienosti kertoi, että noin 50-70 000 euton remontilla siitä saisi ihan hyvän. Kiitos ja hei... Seuraavassa kuvat olivat hienosti otettuja, erillistalo järven rannalla, oma puusaunatupa ja näytti täysin remontoidulta. MUTTA... Joka nurkka ja reuna ihan ränsistyneitä. Hintapyyntö 380t€ ja remppaa olisi ollut varmaan 30t€ edestä. Kummasti innosti taas tehdä alusta saakka huolellisesti ja siistiä, vaikka siinä ihan hemmetinmoinen duuni onkin. 

Onneksi on kuitenkin ihana kevätaurinko tullut esiin ja mieli virkeämpi.

sunnuntai 6. maaliskuuta 2011

Time flyes when having good time

...Tai jotain sinne päin. Tuntuu, että tekemistä ja toimintaa on ollut vaikka ja mitä, mutta kuitenkin viettänyt paljon aikaa kotona(kin).

Talon laajennuskuviot nytkähtivät karvan verran eteenpäin, kun piirrustukset on saatu valmiiksi ja kiinteistövälittäjä käynyt tonttimme arvioimassa. Tarkoitus on lohkaista pala maata ja kuitata suuret suunnitelmamme sillä. Meillekin jäisi pihaa ihan tarpeeksi itsellemmekin. Seuraavaksi pitää saada kaavoitusmiehen kanssa tapaaminen ja sitten laitetaan homma rullaamaan. Tai jos tulisi jotain isoa ihmeellistä vastaan, kuten älytön venyminen kuvan saamisessa, niin sitten mietitään muita vaihtoehtoja. Mutta VIHDOIN näyttää jotain ihan oikeasti tapahtuvankin.


Toinen vähän isompi juttu on se, että päätimme VIHDOIN pitää hääjuhlat tulevana kesänä. Meidän häitämme ei ole vielä siis juhlittu. Piti alkaa toimia, että vielä tälle kesää saadaan homma hoidettua. Aika myöhään liikkeellä, mutta juhlapaikka varattu (se, mikä haluttiinkin) ja kirkko varattu. Muut ehtii vielä. No stress. Ai niin, puvunkin tilasin Hollannista. Hiukka erilainen hääpuvuksi, mutta se on tarkoituskin :)



Ylimääräinen koirakin on talossa muutamia päiviä kyläilemässä. Tämä koiraharrastuksenikin on tuottanut paljon ajelua, ja vienyt netti- ja puhelinaikaa. Autokin oli viikon korjaamolla. Sitä korjattiin reilun 1000 €:n arvosta ja reilun 20 km ajon jälkeen syttyi ajotietokoneeseen moottorin vikavalo takaisin päälle :O VIDU! Huomenna lähtee auto takaisin. Voisikohan vika olla tässä uudessa E10 bensassa? Tankkasin 98:a eilen ja päätettiin siirtyä varmuuden vuoksi siihen. Täällä maalla on aika eristäytynyt olo ilman autoa.

Käsitöitä olen vain haaveillut ehtiväni tehdä. Kaksi keväistä tilaustakkia on nappeja vaille valmiina. Tein yhdelle koiralle takin parisen viikkoa sitten, mutta siitäkään en ole muka ehtinyt kuvia laittaa.

Ensimmäinen häihin liittyvä tehtävä on kutsujen lähettäminen. Päivämäärää on jo ilmoitettu maailmalta tuleville sukulaisille ja ystäville sekä tietty perheelle ja muutamille muillekin :) En edes vielä tiedä teenkö itse vai tilaanko valmiina. Ajatus juhlien tyylistä on ja sitä kautta värimaailmasta. Luonnon pehmeät kesäiset värit ja sellaiset hiukkasen maalaishenkiset. Ja meidän näköiset :) Sen verran paljon olen työkseni mitä erilaisempia tapahtumia järjestellyt, että en näistä jaksa stressiä isommin ottaa. Tiedän suunnilleen, mitä haluan ja mitä isäntä haluaa.
Tyyli ei tule olemaan tämä:
Tosin täytyy myöntää, että tuo morsiuskimppu on ihan kaunis.


(Tuksu näyttäisi nyt päässeen blogiini, kun omat kuvani ovat toiseen koneeseen siirretty, enkä jaksa tähän hätään alkaa niitä siirtelemään. Nukkumaan pitäisi jo kovasti mennä, kun nahkavekkarit herättävät seiskan pintaan.)